Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se správně potkat

Při stopování člověk nikdy neví, na koho narazí. Občas potká někoho, s kým nesouhlasí, a občas mu s ostatními pasažéry není příjemně. Jen to je někdy z jiných důvodů, než by člověk čekal. 

Jsme tři: já a dva kamarádi. Stojíme u kraje silnice asi deset kilometrů západně od Jeruzaléma, kde jsme se po celodenním výletě ocitli. Stopujeme při západu slunce a začíná se ochlazovat.

Sotva Tim stihne dojíst banán, zastaví nám velké černé kombi se čtyřmi dětmi a jednou ortodoxní židovkou za volantem. Děti se smrsknou dozadu do třetí řady a my nastoupíme. Konverzace probíhá v angličtině i hebrejštině, dle toho, která slova se nám dříve vybaví.

Rodina bydlí v osídlení na Západním břehu blízko Jeruzaléma. Pálí nás jazyk a chceme se jí na to vyptat, protože tahle osídlení odsuzují všechny vlády světa kromě té izraelské. Paní je ale rychlejší a pokládá nám zvídavé otázky o tom, proč tu studujeme a taky odkud jsme.

Tim odpoví, že je z Německa. Žena viditelně znervózní a trochu zaskočeně odpoví:

„Víte, to je pro mě takové nepříjemné… Oba dva mí rodiče byli z Polska…”

Můj devětadvacetiletý kamarád narozený v roce 1989 moc neví, co na to odpovědět. Nakonec řekne: „No, my se o tom samozřejmě hodně učíme a studujeme to, ale ani moji rodiče válku nezažili, takže je to ode mě už trochu daleko.”

Za chvíli vystoupíme na semaforu, poděkujeme a vydáme se na tramvaj.

„Stává se mi to tu v Izraeli hrozně často,” naváže Tim a mě to upřímně překvapí, „že se na mě lidi dívají jinak, když zjistí, že jsem Němec. Řeknou, že si nemůžou pomoct, ale když jim řeknu, odkud jsem, že prý to s nimi něco udělá a nekoukají se pak na mě stejnýma očima.”

Trochu mě to zarazí. Jako člověku z Česka mi to přijde zvláštní, protože doma vcelku častý a bezprostřední kontakt s Němci vůbec nedovolí takový distanc, a hlavně takové zjednodušení. Vybaví se mi ale nedávná situace podobného rázu, kdy jsem se při návštěvě jeruzalémského muzea Holocaustu Yad Vashem v šatně zapovídala s blonďatou upravenou paní z Texasu. Ona odcházela, já přicházela. S pohnutým výrazem v očích mi pověděla, že se jí z toho všeho svírá srdce, ale že je jí to taky zvláštní, protože se přátelí s pár Němci a jsou to milí lidé. Nechci si tu dělat legraci z jedné bezprostřední věty vyslovené ve frontě na kabát ani zlehčovat historii, jen chci ukázat, jak mohou takové maličkosti být v českém kontextu zvláštní.

Sedíme v tramvaji na modrých sedačkách, venku je tma a vedle nás pejzatý kluk něco brebentí do telefonu francouzsky.

„Už vím, na co jsem se měl v tom autě zeptat,” řekne Tim nakonec. „Jestli si myslí, že by bylo lepší, kdybych sem vůbec nepřijel.”

Byla by to podle mě skvělá otázka. Samozřejmě, takhle byla vyslovená trochu do prázdna, ale to neznamená, že nemělo cenu ji říct i takhle dvěma českým kamarádům v tramvaji.

Jestli něco pomáhá k tomu, že si s člověkem z Německa automaticky nespojím na prvním místě Holocaust, tak je to normální každodenní kontakt, blízkost a víc informací. Takže pak s trochou optimismu může být pozitivní vývoj i to, že ta paní z osídlení svezla pár minut autem vousatého kluka z Německa s botami od bahna.

Autor: Kateřina Velíšková | neděle 4.3.2018 11:50 | karma článku: 18,53 | přečteno: 679x
  • Další články autora

Kateřina Velíšková

Lekce z Jeruzaléma 2: O denním životě a konfliktu

Dlouhotrvající konflikt a obyčejný denní život v Jeruzalémě existují vedle sebe a nehledě na politickou situaci zde člověk téměř každý den potká známky obojího.

30.9.2018 v 19:00 | Karma: 16,50 | Přečteno: 498x | Diskuse| Cestování

Kateřina Velíšková

Lekce z Jeruzaléma: 1. Cizinci to mají jednodušší

Ačkoli to možná zní zvláštně, cizinec ze Západu smí v Izraeli i Palestině překračovat hranice, které jsou pro místní často nepřekonatelné.

23.9.2018 v 19:00 | Karma: 22,41 | Přečteno: 697x | Diskuse| Cestování

Kateřina Velíšková

Noc u Mrtvého moře

Na co člověk myslí, když po roce odjíždí z Izraele? A jaké to je mít kamarády rozeseté po různých koutech světa?

16.9.2018 v 19:30 | Karma: 19,84 | Přečteno: 591x | Diskuse| Cestování

Kateřina Velíšková

O běhání v Palestině a taky o tom, jaké neziskovky mají smysl

V Jeruzalémě jsem začala běhat s palestinskou organizací. Stala se z toho jedna z věcí, která mi tady dává největší smysl.

2.9.2018 v 19:00 | Karma: 21,26 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Společnost

Kateřina Velíšková

Na checkpointu v Izraeli

Aneb o hranicích mezi lidmi, byrokracii a taky o věcech, kterých si cizinec cestující v Izraeli a Palestině vůbec nemusí všimnout.

27.8.2018 v 13:00 | Karma: 21,58 | Přečteno: 975x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 994x
Student, co se nějak ocitnul v Jeruzalémě. Na místě, které je neuvěřitelně různorodé, plné protikladů a taky trochu šílené. Tak bych o něm chtěla psát.