Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Arabských řidičích autobusu v Izraeli

Když se kamarádce v autobuse v Izraeli ztratila peněženka, nemyslela jsem si, že to bude historka na moc dlouho. A už vůbec ne to, že to bude mít tak zábavný konec.
Detail Skalního dómu v Jeruzalémě

Během pauzy mezi semestry u mě byla na návštěvě kamarádka z Česka. Při cestě do Hebronu si v autobuse zapomněla peněženku, ale zjistily jsme to až večer zpět v Jeruzalémě. Kamarádka pak odletěla do Čech jen s pasem a já mezitím zjišťovala, jestli se peněženka někde přeci jen neobjeví. Objevila. Byla u arabské autobusové společnosti z Izraele.

Asi dvacet procent izraelské populace jsou Arabové, ale většina z nich by o sobě mluvila jako o Palestincích nebo Palestinských Izraelcích. Nejvíc jich žije ve východním Jeruzalémě, na severu země a v Golanských výšinách. Povětšinou jsou to muslimové, ale je mezi nimi i menšina křesťanů a drúzů. Ekonomicky jsou na tom v průměru stále hůře než většinoví Izraelci, také kvůli tomu, že neslouží v armádě, což je v Izraeli mimo jiné také klíč k různým druhům podpory. Občanství mají Izraelské (kromě těch, co žijí ve východním Jeruzalémě, těm byl po válce v roce 1967 udělen jen trvalý pobyt), ale kulturou se často identifikují s arabským světem. Hebrejsky umí většina z nich a občas pak mezi sebou míchají arabštinu s hebrejštinou do jedné velké semitské směsi. Což jsem měla objevit na vlastní kůži.

Kamarádčinu peněženku se mi povedlo lokalizovat v Kafr Kasim, což je arabské město v centrálním Izraeli nedaleko hranice se Západním břehem. Následující týdny byly věnovány tomu, že jsem se snažila domluvit, aby někdo peněženku dovezl do Jeruzaléma. Jazyková bariéra to moc neusnadňovala, ale po dlouhém domlouvání se mi setkání povedlo smluvit na sobotu.

V ten den mi okolo poledního mi zavolá řidič autobusu Hesham. Anglicky moc nerozumí a já arabsky taky moc ne, a tak mi místo srazu sděluje v několika fotografiích dopravních cedulí. Nějakým zázrakem je to ode mě kousek, a tak za ním vyrazím.

Kousek vedle Hebrejské univerzity na malém parkovišti s překrásným výhledem na Skalní dóm pak potkám Heshama a Ahmeda, dva řidiče středního věku, kteří si nonšalantně ustlali v zavazadlovém prostoru svého autobusu. Nadšeně mě pozdraví a hned předají kamarádčinu peněženku. Je v ní vše, doklady, peníze, i cvaknuté lístky z tramvaje. Hesham s Ahmedem, evidentně šťastní z toho, že mají čím zabít čas při čekání na skupinu dětí, kterou vezou na školním výletě, mi hned nabídnou plastovou židli a kelímek Coca Coly. Když zjistí, že se taky učím arabsky, rozsvítí se jim oči. Nechají mě přeříkat číslice od jedné do dvacítky a pak se jen uculují, když se snažím něco říct ve své příliš formální arabštině z učebnic. Přestože jsem ještě nedopila Colu, Ahmed si vzpomene, že může taky udělat kávu, a hned mi dává do ruky druhý kelímek. Hesham mezitím najde na Youtube film o proroku Mohamedovi, který vypadá, že byl natočen v osmdesátých letech někým, kdo měl velmi rád pestrobarevné kostýmy.

„Tak se člověk nejlíp učí jazyk, když mluví s lidmi a když se učí o kultuře,” řekne mi Hesham směsicí arabštiny, hebrejštiny a angličtiny, „vidíš, já taky anglicky neumím, ale snažím se.”

Směju se a upíjím přeslazenou kávu. Dali mi tam cukr navíc, ze slušnosti. Hesham s Ahmedem se mezitím rozhodnou, že mi dají lekci v arabských dialektech, a začnou jeden přes druhého předvádět, jak mluví Arabové v Sýrii, Libanonu, Saudské Arábii, Egyptě a bůh ví, kde ještě. Rozdíl slyším jen občas, ale divadlo je to báječné.

Po tomhle představení se konečně rozloučíme. „Kdybys chtěla, můžeš někdy jet k nám na návštěvu do Kafr Kasem, moje žena dělá to nejlepší arabský jídlo, jaký jsi kdy jedla. Můžeš s námi trénovat arabštinu!” řekne mi Hesham.

Usměju se a mám z toho setkání opravdovou radost. Teď už jen vymyslet, jak tu peněženku dostat do Česka, a bude hotovo.

 

Autor: Kateřina Velíšková | neděle 8.4.2018 19:56 | karma článku: 26,75 | přečteno: 1647x
  • Další články autora

Kateřina Velíšková

Lekce z Jeruzaléma 2: O denním životě a konfliktu

Dlouhotrvající konflikt a obyčejný denní život v Jeruzalémě existují vedle sebe a nehledě na politickou situaci zde člověk téměř každý den potká známky obojího.

30.9.2018 v 19:00 | Karma: 16,50 | Přečteno: 498x | Diskuse| Cestování

Kateřina Velíšková

Lekce z Jeruzaléma: 1. Cizinci to mají jednodušší

Ačkoli to možná zní zvláštně, cizinec ze Západu smí v Izraeli i Palestině překračovat hranice, které jsou pro místní často nepřekonatelné.

23.9.2018 v 19:00 | Karma: 22,41 | Přečteno: 697x | Diskuse| Cestování

Kateřina Velíšková

Noc u Mrtvého moře

Na co člověk myslí, když po roce odjíždí z Izraele? A jaké to je mít kamarády rozeseté po různých koutech světa?

16.9.2018 v 19:30 | Karma: 19,84 | Přečteno: 591x | Diskuse| Cestování

Kateřina Velíšková

O běhání v Palestině a taky o tom, jaké neziskovky mají smysl

V Jeruzalémě jsem začala běhat s palestinskou organizací. Stala se z toho jedna z věcí, která mi tady dává největší smysl.

2.9.2018 v 19:00 | Karma: 21,26 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Společnost

Kateřina Velíšková

Na checkpointu v Izraeli

Aneb o hranicích mezi lidmi, byrokracii a taky o věcech, kterých si cizinec cestující v Izraeli a Palestině vůbec nemusí všimnout.

27.8.2018 v 13:00 | Karma: 21,58 | Přečteno: 975x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah tělo ubodaného muže hodil do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno 

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:50

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Nezvládla jsem prodat svou práci. Neměla jsem lajky, řekla končící Langšádlová

25. dubna 2024  11:44

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, protože...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 994x
Student, co se nějak ocitnul v Jeruzalémě. Na místě, které je neuvěřitelně různorodé, plné protikladů a taky trochu šílené. Tak bych o něm chtěla psát.